Κυριακή Δ’ Νηστειών 2019


 Μνείαν ποιούμεθα το σου Πατρς μν ωννου,
το Συγγραφως τς Κλμακος



Ο Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος «ρωτι κα πυρί θείας γάπης πυρπολούμενος» ασκητής του θεοβάδιστου όρους Σινά (τον 6ο αι. μ.Χ.) κατέστη ένα πρότυπο ασκητικής ζωής και πίστεως. Συνέγραψε προς πνευματική ωφέλεια την «Κλίμακα των Αρετών ή του Παραδείσου», καθώς βίωνε την πορεία του ανθρώπου ανεβαίνοντας από τη γη μέχρι τον Ουρανό. Η Εκκλησία μας τον τιμά ιδιαίτερα την Δ΄ Κυριακή των Νηστειών, διότι την κατανυκτική περίοδο που διανύουμε, τα κεφάλαια της Κλίμακας είναι πολύτιμος πνευματικός οδηγός.


Η «Ουράνιος Κλίμαξ των Αρετών» είναι το βιβλίο, που αγαπήθηκε και μελετήθηκε τόσο από τους μοναχούς όσο και από χριστιανούς, που ζούσαν στον κόσμο. Την ιδέα της κλίμακας ο άγιος Ιωάννης την εμπνεύστηκε από το όραμα του Ιακώβ, ενώ τον αριθμό των σκαλιών (δηλαδή των αρετών) από την ηλικία που άρχισε ο Κύριος το έργο του. Παρουσιάζει σε 33 κεφάλαια όλες τις άγιες ευαγγελικές αρετές που απαιτούνται, για να οικοδομήσουμε όλοι οι πιστοί τη δική μας κλίμακα στο δύσκολο αγώνα εναντίον των παθών μας, να υποδεχθούμε τον Αναστάντα Κύριο και να φθάσουμε στη Βασιλεία των Ουρανών. 

  
Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι καιρός μετανοίας, συμφιλίωσης και ανανέωσης για μία καινούργια αρχή αγώνων κατά των αμαρτιών μας και μέσω των Αχράντων Μυστηρίων της Εκκλησίας, να μας δώσει ο Θεός τα πλούσια Δώρα Του προς ψυχική ενίσχυση. Ο ίδιος ο Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος μας διδάσκει τι ακριβώς είναι μετάνοια και πώς θα την κατακτήσουμε: «Η μετνοια, δηλαδ πιστροφ μας στν Θε, εναι νανωση το βαπτσματς μας· εναι νανωση τς συνθκης μας μ τν Θε, τς πσχεσς μας ν λλξουμε τ ζω μας. Εναι περοδος κατ τν ποα μπορομε ν ποκτσουμε τν ταπενωση, ποα εναι ερνη· ερνη μ τν Θε, ερνη μ τν αυτ μας, ερνη μ λο τν κτιστ κσμο. Η μετνοια γεννιται π τν λπδα, ταν δηλαδ πορρψουμε τν πγνωση. Κα κενος πο μετανοε, εναι κποιος πο ξζει τν καταδκη -στσο ναχωρε π τ δικαστριο χωρς ντροπ-, πειδ μετνοια εναι ερνη μας μ τν Θε. Κι ατ πιτυγχνεται μσα π μα ζω ντξια, πο ποξενθηκε π τς μαρτες πο διαπρτταμε στ παρελθν. Μετνοια εναι τ καθρισμα τς συνειδσες μας. Μετνοια σημανει λοκληρωτικ παλλαγ π τ λπη κα τν πνο».
  

Και συνεχίζει για το μέσο της προσευχής, το οποίο συμβάλλει στη μετάνοια: «Στν προσευχ μν χρησιμοποιετε πιτηδευμνες λξεις, διτι, συχν τ πλ κα νεπιτδευτο ψλλισμα τν παιδιν εναι κενο πο εφρανει τν ορνιο Πατρα μας. Οταν μιλτε στν Θε, μν προσπαθετε ν πετε πολλ, διτι διαφορετικ, νος, ναζητντας τς λξεις θ χαθε σ’ ατς. Η μα λξη πο ψιθριζε Τελνης, το φερε τ λεος το Θεο· μα λξη γεμτη πστη σωσε τν ληστ πνω στν Σταυρ. Η ποικιλα τν λξεων ταν προσευχμαστε διασκορπζει τν νο κα ξπτει τ φαντασα. Η μα λξη πο πευθνουμε στν Θε συμμαζεει τν νο στν παρουσα Του. Κι ν στν προσευχ σου, ατ μα λξη σ γγζει μσα σου, ν τ νιθεις βαθι, μενε σ’ ατν, μενε, γιατ κτι ττοιες στιγμς φλακας Αγγελς μας προσεχεται μαζ μας, πειδ εμαστε ληθινο μ τν αυτ μας κα μ τν Θε».

Διά πρεσβειν το γίου,
Κύριε ησο Χριστέ,
λέησον κα σσον μς.




πολυτκιον. χος γ'. Θείας πίστεως.
Θεον κλίμακα, ποστηρίξας, τν τν λόγων σου, μέθοδον πσι, Μοναστν φηγητς ναδέδειξαι, κ πρακτικς ωάννη καθάρσεως, πρς θεωρίας νάγων τν λαμψιν. Πάτερ σιε, Χριστν τν Θεν κέτευε,  δωρήσασθαι μν τ μέγα λεος.



Κοντκιον. χος α'. Χορς γγελικός
Καρπούς ειθαλες, κ τς βίβλου προσφέρων, διδάγματα σοφέ,  καθηδύνεις καρδίας, τν τούτοις μετά νήψεως, προσεχόντων μακάριε· Κλίμαξ γάρ στι, ψυχς νάγουσα γθεν, πρς οράνιον, καί διαμένουσαν δόξαν, τν πίστει τιμντων σε.


 Διδαχές Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος



κ τς ερς Μονς