Μεγάλη Δευτέρα Εσπέρας (2019)


(Ψάλλεται η ακολουθία του όρθρου της Μεγάλης Τρίτης)



Στην ακολουθία αυτή, προβάλλονται τρία διδακτικά θέματα: η παραβολή των Δέκα Παρθένων, που διδάσκει την προετοιμασία και την εγρήγορση. Η παραβολή των ταλάντων, που τονίζει την αμοιβή με την καλή χρήση των θείων δώρων: τη μη αξιοποίηση των ταλάντων που συνεπάγεται την αφαίρεσή τους και την αξιοποίηση με την αύξησή τους. «Τ γάρ χοντι παντί δοθήσεται καί περισσευθήσεται, πό δέ το μή χοντος καί χει ρθήσεται π’ ατο» (Ματθ.κε΄29). Το τρίτο θέμα είναι η τελική Κρίση των ανθρώπων, με κριτήριο του Θεού στην έσχατη κρίση, την κοινωνική συμπεριφορά του ανθρώπου. (Ματθ. κστ΄31)



Δοξαστικόν ποστίχων ρθρου Μ. Τρίτης, χος βαρύς.
δού σοι τ τλαντον, Δεσπτης μπιστεει ψυχ μου, φβ δξαι τ χρισμα, δνεισαι τ δεδωκτι, διδος πτωχος, κα κτσαι φλον τν Κριον, να στς κ δεξιν ατο, ταν λθ ν δξ, κα κοσς μακαρίας φωνς. Εσελθε δολε, ες τν χαρν το Κυρου σου. Ατς ξωσν με, Σωτρ τν πλανηθντα,  δι τ μγα σου λεος.

(=Ιδού, ψυχή μου! Το τάλαντο που ο Δεσπότης σου εμπιστεύεται. Δέξου με δέος το χάρισμα κι ύστερα δάνεισέ το σε Αυτόν που σου το έδωσε. Δώσε στους φτωχούς και κάμε φίλο τον Κύριο, για να σταθείς δεξιά Του, όταν με δόξα θα έλθει, και ν’ ακούσεις την τρισεύγενη φωνή Του: Έλα, δούλε μου, στη χαρά του Κυρίου σου. Αξίωσέ με γι’ αυτήν τη χαρά, Κύριε, Σωτήρα μου, κι εμένα που έχω πλανηθεί, διά το μέγα σου έλεος).





κ τς ερς Μονς