
Ο τίτλος,
μολονότι φαίνεται, εκ πρώτης όψεως, να φρουρεί καλά το μυστικό της απάντησης,
εμμέσως την προδίδει. Ας εστιάσουμε!
Η απλότητα
της φράσης αυτής εγκιβωτίζει το πνευματικό της μεγαλείο. Αναμφίβολα, το κέντρο
βάρους έγκειται στη μετοχή: «εννοών». Καθ’αυτός ως ρηματικός
γραμματικοσυντακτικά τύπος φανερώνει τον τρόπο, στην προκειμένη, τον τρόπο
πραγμάτωσης μιας ειλικρινούς προσπάθειας μεταστροφής. Δηλαδή δεν καλείται ο
άνθρωπος απλώς να νοήσει, να περιδιαβεί με τη σκέψη του όσα βαραίνουν τη
συνείδησή του. Προχωράμε ένα βήμα πέρα από τη νοηματικά λεπτή διαχωριστική
γραμμή του «νοώ» από το «εννοώ». Διότι, στη δεύτερη περίπτωση,
προϋποτίθεται διείσδυση, νοερά και ψυχική, μπολιασμένη με συναίσθηση του βάρους
που έχει έκαστος φορτώσει στους ώμους του. Πρόκειται, ενδότερα, για μια σύσκεψη
με τον εαυτό μας, στην οποία, απαλλαγμένοι από τυχόν ελαφρυντικά και
δικαιολογητικά, προϊόντα της σύμφυτης αυτοσυγχωρητικής μας διάθεσης,
απενδεδυμένοι τον μανδύα κάθε κοσμικής κι έξωθεν επιβεβλημένης ηθικολογίας και
κομφορμιστικής ορθοπραξίας, προσερχόμαστε όντως ταπεινοί τη καρδία, «πνεύματα συντετριμμένα», στο ιερό
θυσιαστήριο του ψυχοσυνειδησιακού μας γίγνεσθαι. Έχοντας ωριμάσει μέσα μας την
αποδοχή των λαθών, δίχως περιστροφές, καθιστάμεθα εκουσίως μάρτυρες του
αρνητικού αντίκτυπου επιλογών που τώρα, σε κάθε τέτοια στιγμή, ολοκάθαρα
επιβεβαιώνονται λαθεμένες.
Όλα τούτα
μονάχα εκούσια. Αν γίνουν υπό πίεση εξωτερική, καταστρατηγείται η ίδια η έννοια
της «νόησης», καθώς αποδεσμευόμαστε
από τον πρωταγονιστικό ρόλο στον οποίο μας προαγάγει η περίσταση. Αν δε
εκβιάζεται το αναθεωρητικό αυτό εγχείρημα από την ίδια μας τη συνείδηση, αν, με
άλλα λόγια, δεν αισθανόμαστε πεποισμένοι για αυτό, παραβιάζουμε το πρόθεμα του
ρήματος, εκείνο το «εν», αποκλείοντας κάθε πιθανή έκβαση μετάνοιας.


Καταδεικνύεται,
ως εκ τούτου, η αξία του εθισμού στο «εννοείν»
ως μηχανισμού ποιοτικής αναβάθμισης τόσο της σκέψης, της κρίσης, της αντίληψης
και εν γένει της διανοητικής λειτουργίας όσο και του αποτυπώματός τους στο κοινωνικό
βίο ως πράξεις και της είσπραξης των συνακόλουθων αυτών ψυχοσυναισθηματικών
αντιδράσεων.
Ολοκληρώνοντας,
ο σύγχρονος άνθρωπος κατατρύχεται από σωρεία προβλημάτων, δύσκολα διαχειρίσιμων
και, συγχρόνως, πηγών ακόμη περισσότερων δυσκολιών και αρνητικών συναισθημάτων.
Δημιουργείται, κατά συνέπεια, ένας φαύλος κύκλος, στον οποίο ο άνθρωπος
αυτοαναιρείται, εκμαυλίζεται, υποβιβάζεται και λυγίζει, εξασθενημένος σωματικά,
πνευματικά και ψυχικά. Έτσι, διάγει τον βίο του, κατά κοινή ομολογία, ως «τάλας»· «τάλας» όχι τόσο για την
κοινωνία, που περιελίσσεται στη δίνη της αποδόμησής της και της
αποπροσωποποίησης του ανθρώπου, όχι τόσο για μια κοινωνία που σωρηδόν παράγει «τάλαντες». Παρά «τάλας» ως κατάσταση συντριβής με διάθεση αναγέννησης,
προερχόμενης, επευλογημένης και προοικονομημένης από τον Κύριο· από Εκείνον που
χαρίζει αφειδώς στους «τάλαντες»
ευδαιμονία, περιβάλλοντάς τους με ελλάμψεις της Αγάπης και του Ελέους Του.
01 Μαρτίου 2019
Λιάτσος Αλέξανδρος