Κυριακή της Τυρινής 2019


 «ν μνείαν ποιούμεθα τς πό το Παραδείσου
τς τρυφς ξορίας το πρωτοπλάστου δάμ».



Η έξωση του Αδάμ από τον Παράδεισο είναι το γεγονός του πνευματικού θανάτου του ανθρώπου, του χωρισμού του από τον Θεό διά της αμαρτίας. Από τότε άρχισε το ατέλειωτο δράμα του ανθρωπίνου γένους.  Ο Αδάμ και η Εύα τότε κάθισαν απέναντι από τον κήπο της τρυφής και θρηνούσαν για το κακό,  αναλογιζόμενοι την πρότερη ευδαιμονία τους. Η ανάμνηση του αδαμιαίου θρήνου προτείνεται από την Εκκλησία μας, εν όψει της αυστηρής νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής για τον σκληρό αγώνα κατά των ψυχοκτόνων παθών μας.

Η σημερινή Ευαγγελική περικοπή αναφέρεται στο λόγο του Χριστού για τη νηστεία, με την οποία εισερχόμαστε στη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Η νηστεία είναι παλαιά εντολή του Θεού και έχει την ίδια ηλικία με την ανθρωπότητα, «συνηλικιτις τς νθρωπότητος» λέγει ο Μέγας Βασίλειος. Την όρισε ο Θεός στους πρωτόπλαστους σαν μέσο άσκησης πνευματικής και σωματικής. Η απαγόρευση τροφής από ένα δένδρο ήταν η νηστεία των πρώτων ανθρώπων. Η παράβαση όμως της νηστείας εκείνης είχε τρομερές συνέπειες για το ανθρώπινο γένος. Το βαθύτερο και αληθινό νόημα της νηστείας το έδωσε ο Κύριος στο Ευαγγέλιό του. 
  
«ταν δ νηστεητε, μ γνεσθε ς ο ποκριτα σκυθρωπο..» (Ματθ.στ´16). Δηλαδή, όχι τυπική κι επιφανειακή νηστεία αλλά ουσιαστική, πνευματική, άσκηση σώματος και ψυχής. Η αληθινή νηστεία δεν είναι απλή αποχή από τροφές, αλλά και πνευματική, αποχή από πάθη. «ληθς νηστεία τν κακν λλοτρίωσις, γκράτεια γλώσσης, θυμο ποχή, καταλαλις, ψευδος κα πιορκίας. τούτων νδεια, νηστεία στιν ληθς κα επρόσδεκτος» (σπερινς τς Καθαρς Δευτέρας). Είναι το μέσο διαπαιδαγώγησης για την κάθαρση από τα πάθη και την μεταμόρφωση του ανθρώπου και την πορεία στο «καθ’μοίωσιν». Συνοδεύεται με την ταπείνωση, την προσευχή, την αγάπη. Έχει σχέση με τη γνήσια πνευματική ζωή κι ενισχύεται με τη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας μας.


πό Στιχηρ Κατανυκτικ σπερινο
Ποημα το κυρου ωσφ
χος β’. Τν πρ νον δωρεν
Τν τς Νηστεας καιρν, φαιδρς παρξμεθα, πρς γνας πνευματικος αυτος ποβλλοντες, γνσωμεν τν ψυχν, τν σρκα καθρωμεν, νηστεσωμεν σπερ ν τος βρμασιν κ παντς πθους, τς ρετς  τρυφντες το Πνεματος, ν ας διατελοντες πθ, ξιωθεημεν πντες, κατιδεν τ πνσεπτον Πθος Χριστο το Θεο, κα τ γιον Πσχα, πνευματικς ναγαλλιμενοι.



Κοντάκιον. χος πλ. β’.
Τς σοφας δηγ, φρονσεως χορηγ, τν φρνων παιδευτ, κα πτωχν περασπιστά, στριξον, συντισον τν καρδαν μου Δσποτα. Σ δδου μοι λγον, το Πατρς Λγος, δο γρ τ χελη μου, ο μ κωλσω ν τ κρζειν σοι· λεμον, λησν με τν παραπεσντα.

Τ φτ σου εσπλαγχνα, Χριστ Θες μν, τς τρυφς το Παραδεσου μς καταξωσον, κα λησον, ς μνος φιλνθρωπος. μν.




κ τς ερς Μονς