Τα Άγια Θεοφάνεια του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού


 Είναι η αρχαιότερη Δεσποτική εορτή από τον 2ο αι. μ.Χ. και ολοκληρώνει τον κύκλο του Αγίου Δωδεκαημέρου, στο οποίο εορτάζομε την Γέννηση, την Περιτομή και τη Βάπτιση του Χριστού. Αναφέρεται στη φανέρωση της Αγίας Τριάδος κατά τη Βάπτιση του Ιησού Χριστού, γι’αυτό λέγεται Θεοφάνεια ή Επιφάνεια. Με τη Βάπτιση του Κυρίου αγιάσθηκε η φύση και συμφιλιώθηκε ο άνθρωπος με τον Θεό. Ο παλαιός αμαρτωλός άνθρωπος ανακαινίζεται και με την τήρηση των εντολών του Θεού, κληρονομεί την Βασιλεία του Θεού. 


Η υμνογραφία της Εκκλησίας μας επισημαίνει το πλούσιο Φως που δέχθηκε η οικουμένη με τη Βάπτιση του Χριστού και οδήγησε τον άνθρωπο στο δρόμο της σωτηρίας. «πεφνη χρις το Θεο, σωτριος πσιν νθρποις».




Κοντκιον. χος δ’
πεφνης σμερον τ οκουμν, κα τ φς σου Κριε, σημειθη φ’ μς, ν πιγνσει μνοντς σε. λθες φνης τ Φς τ πρσιτον.

 

Εξαποστειλάριον. χος γ’.
πεφνη Σωτρ, χρις λθεια, ν εθροις το ορδνου, κα τος ν σκτει κα σκι, καθεδοντας φτισε, κα γρ λθεν, φνη, τ φς τ πρσιτον.



          Ατό τ ληθινν Φς, λιος τς Δικαιοσύνης ς καταυγάσει τς ψυχές μας κι ς μς δωρίσει τν φωτισμό τς γνώσεως, τς εσεβείας κα τς θεογνωσίας σ λους τος «ν σκότει καθημένους», γι ν ναγεννηθομε ς τέκνα το Θεο.  



 
πολυτκιον. χος α’.
ν ορδάν βαπτιζομένου σου Κύριε, τς Τριάδος φανερώθη προσκύνησις· το γάρ Γεννήτορος φωνή προσεμαρτύρει σοι, γαπητόν σε Υόν νομάζουσα· καί τό Πνεμα ν εδει περιστερς, βεβαίου το λόγου τό σφαλές. πιφανείς Χριστέ Θεός, καί τόν κόσμον φωτίσας δόξα σοι.



Δόξα Πατρί… χος πλ. β’ νατολου
Νματα ορδνεια περιεβλου Σωτρ, ναβαλλμενος φς ς μτιον, κα κλινας κορυφν τ Προδρμ τν ορανν μετρσας σπιθαμ, να πιστρψς κσμον κ πλνης, κα σσς τς ψυχς μν.




κ τς ερς Μονς