Κυριακή του Θωμά ή Αντίπασχα



« Κύριός μου κα Θεός μου, δόξα σοι!»
Χριστς νέστη!

Μία από τις θεόπνευστες ομιλίες του Ιερού Χρυσοστόμου αναφέρεται στον Απόστολο Θωμά (PG 63, 927-930). Ο Απόστολος Θωμάς ήθελε να έχει ο ίδιος την εμπειρία της Αναστάσεως και την ζωντανή παρουσία του Διδασκάλου Του. Και ο Παντογνώστης Κύριος που γνώριζε τον εσωτερικό κόσμο του Θωμά, δέχθηκε την καθαρή και καλή προαίρεσή του, καθώς και τον μεγάλο σεβασμό που έτρεφε στον Διδάσκαλό Του.  
   
«Μη διστάσεις», λέγει ο ιερός Χρυσόστομος ερμηνεύοντας τα λόγια του Κυρίου προς τον Θωμά, «να μάθεις ό,τι ποθείς, μην ντρέπεσαι να κοιτάξεις καλά ό,τι θέλεις… Βάλε το δάχτυλό σου εδώ και κοίταξε τα χέρια μου, που τραυματίστηκαν για εσάς, για να θεραπεύουν τα χτυπήματα των δικών σας ψυχών… Κοίταξε τα χέρια μου και το αληθινό γεγονός της Αναστάσεώς μου, μη νομίσεις πως είναι μια φαντασία… Αποδέξου για χάρη μου, το τέλος της ζωής σαν αρχή μιας πιο εσωτερικής ζωής και φέρε το χέρι σου και βάλτο στην πλευρά μου… Άντλησε με το χέρι σου από τη βρύση αυτής της ζωής το νάμα που ποθείς, τη δίψα που ανακουφίζει. Βάλε το χέρι στο ιατρείο της πλάσης και βγάλε το φάρμακο της επιθυμίας σου. Δέχομαι άγγιγμα χεριού που μ’ αγαπά, εγώ που δέχτηκα την πληγή της λόγχης… Κακό η απιστία, κάνει το νου να βουλιάξει. Η πίστη τον ανεβάζει στον ουρανό· η απιστία τυφλώνει την ψυχή· η πίστη φωτίζει τους λογισμούς· η πίστη και τα αόρατα βλέπει κατακάθαρα· ο άπιστος βρίσκεται σε ολοκληρωτική άγνοια. Μη γίνεις άπιστος, αλλά πιστός· Διώξε το σκοτεινό σύννεφο της απιστίας και κοίταξε τις καθαρές ακτίνες της πίστης. Να γίνεις μέσα σε όλους άξιος απόστολος της θεότητός μου· να γίνεις τέτοιος, όπως πρέπει να είναι αυτός που με συνάντησε και είδε τέτοια, όπως εσύ».

Ο απόστολος Θωμάς ολιγοπιστεί, αλλά με διάθεση ειλικρινή. Πέρα από την αμφιβολία, η οποία τον διακατείχε, διέθετε τρεις σπάνιες αρετές: ειλικρίνεια, ευθύτητα και τιμιότητα. Αρετές που τον οδήγησαν στη γνήσια αναζήτηση. Θέλει ο Απόστολος να έχει ο ίδιος την εμπειρία της Αναστάσεως και την ζωντανή παρουσία του Διδασκάλου μετά την Ανάστασή Του. Ο Κύριος μίλησε τόσο απλά και ήρεμα που ο Θωμάς συγκλονίστηκε και αναφώνησε: « Κύριός μου κα Θες μου!». Με τα λόγια αυτά, ομολόγησε τον Χριστό ως Άνθρωπο και ως Θεό φιλάνθρωπο.    
         



Ας τον μιμηθούμε στην γεμάτη πίστη και αγάπη ομολογία του.

ΥΓ.: Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ο απόστολος Θωμάς έλαβε την ίδια δύναμη κι εξουσία, όπως και οι άλλοι μαθητές. Αυτό διαπιστώνεται από την αποστολική του διακονία, από τα θαύματά του και το μαρτυρικό του θάνατο. (Από το βίο του μαθαίνουμε ότι καταδικάστηκε σε θάνατο, επειδή ομολόγησε με θάρρος και παρρησία πως ο Χριστός αναστήθηκε. Πέντε στρατιώτες όρμησαν εναντίον του γενναίου στρατιώτη του Χριστού και τον σκότωσαν με τις λόγχες τους).           


                                                                                                                                 
   Εκ της Ιεράς Μονής